លក្ខណៈសម្គាល់ពាក្យសំស្រ្កឹតជាគូនឹងពាក្យបាលី
១.ព្យញ្ជនៈតម្រួត
“ក្ស”ក្នុងភាសាសំស្រ្កឹត
ចំពោះពាក្យសំស្រ្កឹតណាមួយដែលមានព្យញ្ជនៈតម្រួត
“ក្ស” ជាគូនឹងពាក្យបាលីដែលជាពាក្យមានព្យញ្ជនៈតម្រួតមានលំដាប់ អក្ខរក្រមបន្ទាប់គ្នា។
មានន័យថា ពាក្យសំស្រ្កឹតដែលមានព្យញ្ជនៈតម្រួត“ក្ស” ត្រូវប្តូរជា “ក្ខ”
វិញក្នុងភាសាបាលី ឬជួនកាលប្តូរទៅ ជាព្យញ្ជន
ៈ “ខ” តែមួយវិញក៏មាន។
សំស្រ្កឹត
|
បាលី
|
ខ្មែរប្រើជា
|
ប្រែជាខ្មែរ
|
សាក្សិន៑
ក្សេត្រ
អក្សរ
បក្សា
|
សក្ខី
ខេត្ត
អក្ខរ
បក្ខា
|
សាក្សី ឬសក្ខី
ក្សេត្រ- ឬខេត្ត
អក្សរ ឬអក្ខរ-
បក្សា
|
ស្ម, បន្ទាល់។
ស្រែ, ទី, តំបន់, ចម្ការ, នាទី, ខេត្ត។
ស្នាមគំនូសជាតួរាងសម្រាប់កត់ត្រា ពាក្យសម្តី, អក្សរ។
សត្វស្លាបទាំងឡាយ(ច្រើនសំដៅលើសត្វស្លាបឈ្មោល)
|
២.ព្យញ្ជនៈតម្រួតជើងរ “្រ”ក្នុងភាសាសំស្រ្កឹត
នៅក្នុងពាក្យសំស្រ្កឹតណាដែលមានព្យាង្គតម្រួតជើងរ“្រ”
នៅត្រង់ព្យាង្គនៃចុងពាក្យ ជាគូនឹងពាក្យបាលីដែលមានព្យញ្ជនៈតម្រួតដែលមានតួដូចគ្នា។
សំ. “្រ”ទៅជា បា. “ត្ត”ឬ “ទ្ទ”។
សំស្រ្កឹត
|
បាលី
|
ខ្មែរប្រើជា
|
ប្រែជាខ្មែរ
|
ក្សត្រិយ
គោត្រ
បាត្រ
ឧបទ្រវ
|
ខត្តិយ
គោត្ត
បត្ត
ឧបទ្ទវ
|
ក្សត្រយ៍
គោត្ត
បាត្រ
ឧបទ្រព ឬឧបទ្ទវ
|
ស្តេច, ព្រះរាជា។
វង្ស, ត្រកូល, សែ។
ភាជនៈធ្វើដោយដែក ឬដោយដី
មានរាងជ្រៅក្រឡូមសម្រាប់បព្វជិតក្នុងពុទ្ធសាសនាប្រើការទទួលចង្ហាន់។
ចង្រៃ, អពមង្គល, គ្រោះកាច, ភ័យ, អន្តរាយ,
ឬភយន្តរាយដែលកើតមានក្នុងបច្ចុប្បន្នទាន់ភ្នែក, ហេតុអាក្រក់។
|
ត្រង់នេះមានន័យថា យកជើងព្យញ្ជនៈមួយចេញ
ហើយបន្ថែមជើងព្យញ្ជនៈខាងចុងដែលនៅសល់ឲ្យទៅជាពីរអង្គត្រួតគ្នាវិញ។
ឧ.
សំ.អាត្មា ទៅជា បា. អត្តា (លុបជើង “ម” បន្ថែមជើង “ត”)
សំ. ចក្រ ទៅជា បា. ចក្ក (លុបជើង “រ” បន្ថែមជើង
“ក”)
៣.ព្យញ្ជនៈតម្រួតក្នុងភាសាសំស្រ្កឹតដែលមាន
“ស្ថ” និង “ឞ្ឋ”
សំស្រ្កឹត “ស្ថ” ទៅជា បាលី “ឋ”
ឬ “ដ្ឋ”
(សំស្រ្កឹត
“ឞ្ឋ” ទៅជា បាលី “ដ្ឋ” ឧ. សំ. អកនិឞ្ឋ ទៅជា បា. “អកនិដ្ឋ”
សំស្រ្កឹត
|
បាលី
|
ខ្មែរប្រើជា
|
ប្រែជាខ្មែរ
|
ស្ថាន
អស្ថិ
ស្ថាបនា
ស្ថានានុរូប
|
ឋាន
អដ្ឋិ
ឋាបនា
ឋានានុរូប
|
ស្ថាន ឬឋាន
អដ្ឋិ
ស្ថាបនា
ឋានានុរូប
|
ទី, កន្លែង, តំបន់, ប្រទេស, ទីតាំង, ទីតម្កល់។ល។
ឆ្អឹង, លលាដ៍។
ការតាំង, ការសាងសង់, ការតាក់តែង។
ដែលសមគួរតាមទី, តាមមុខងារ ឬជាន់ថ្នាក់។
|
៤.កាលណាពាក្យសំស្រ្កឹតផ្តើមដោយ
ឬមានស្រៈពេញតួ “ឫ”
សំស្រ្កឹត “ឫ”ទៅជាបាលី “រ” ឬជួនកាលទៅជា “ឧ”
ឬក៏ “ឥ” ឬមួយក៏លុប “ឫ”ចោលតែម្តង
សំស្រ្កឹត
|
បាលី
|
ខ្មែរប្រើជា
|
ប្រែជាខ្មែរ
|
ន្ឫបតិ
វ្ឫក្ស
ឫទ្ធិ
ប្ឫថវី
|
នរបតិ
រុក្ខ
ឥទ្ធិ
បថវី
|
នរបតី
ព្រឹក្សា/រុក្ខា
ឫទ្ធិ/ឥទ្ធិ
ប្រឹថពី
|
ម្ចាស់នៃពួកមនុស្ស(ក្សត្រទ្រង់រាជ្យ)។
ឈើទាំងឡាយ។
សេចក្តីសម្រេច, ដំណើរកើតការ, អំណាច,សេចក្តីអស្ចារ្យ។
ផែនដី, ផ្ទៃទាំងមូល, មណ្ឌលដី។
|
៥.ពាក្យសំស្រ្កឹតដែលមានសញ្ញារេផៈ
ឬរបាទ “៌”
សំស្រ្កឹតដែលមានសញ្ញារេផៈ
ឬរបាទ “៌” ត្រូវគ្នានឹងពាក្យបាលីដែលមានព្យញ្ជនៈចុងព្យាង្គតម្រួត ហើយតម្រួតព្យាង្គច្រើនធ្វើឡើងដោយតម្រួតក្នុងវគ្គជាមួយគ្នា
ឬព្យញ្ជនៈស្ថិតក្នុងលំដាប់អក្ខរក្រមបន្ទាប់ ឬតម្រួតព្យញ្ជនៈដែលដូចគ្នាតែម្តង។
សំស្រ្កឹត
|
បាលី
|
ខ្មែរប្រើជា
|
ប្រែជាខ្មែរ
|
គភ៌
កម៌ន៑
ធម៌
អាថ៌
|
គព្ភ
កម្ម
ធម្ម
អត្ថ
|
គ័ភ៌ ឬគភ៌
កម្ម
ធម៌
អាថ៌/អត្ថ
|
សត្វកើតក្នុងផ្ទៃ។
អំពើ, ទោះល្អក្តី អាក្រក់ក្តី ក៏ហៅថាកម្ម។
សភាវៈដែលទ្រទ្រង់សត្វលោក គឺបុណ្យ, បាប, សុច្ចរិត...។
ប្រយោជន៍, សេចក្តីពន្យល់, ពាក្យប្រែស្រាយ, រឿង...។
|
៦.ពាក្យមានព្យញ្ជនៈតម្រួត
“ត្រ”ក្នុងពាក្យសំស្រ្កឹត
សំស្រ្កឹត “ត្យ”ទៅជាបាលី “ច្ច” ឬ “ច”
សំស្រ្កឹត
|
បាលី
|
ខ្មែរប្រើជា
|
ប្រែជាខ្មែរ
|
សត្យ
អាទិត្យ
អនិត្យ
ត្យាគ
|
សច្ច
អាទិច្ច
អនិច្ច
ចាគ
|
សត្យ/សច្ច
អាទិត្យ
អនិច្ចា
-ចាគ(ៈ)
|
សេចក្តីពិត, ដំណើរទៀង, ទៀងទាត់, ការមែន, ប្រាកដ។
ពន្លឺដ៏ក្រៃលែង គឺដួងពន្លឺដែលបំភ្លឺលោកក្នុងពេលថ្ងៃ។
ដែលមិនទៀងទាត់, មិនឋិតឋេរ, មិនប្រាកដ។
ការលះឲ្យ,
ការចំណាយធនធានដើម្បីជាសាធារណប្រយោជ-ន៍។
|
៧.ពាក្យមានព្យញ្ជនៈតម្រួត “ណ្យ”និង
“ន្យ”ក្នុងពាក្យសំស្រ្កឹត
សំស្រ្កឹត “ណ្យ”និង “ន្យ” ទៅជាបាលី “ញ្ញ”
សំស្រ្កឹត
|
បាលី
|
ខ្មែរប្រើជា
|
ប្រែជាខ្មែរ
|
សូន្យ
អារណ្យ
បុណ្យ
សាមាន្យ
|
សុញ្ញ
អារញ្ញ
បុញ្ញ
សាមញ្ញ
|
សូន្យ/សុញ្ញ
អារញ្ញ
បុណ្យ/បុញ្ញ-
សាមាន្យ/សាមញ្ញ
|
ទទេ, សោះ, ឃែត។
ដែលកើត ឬមាននៅក្នុងព្រៃ, ដែលជារបស់ព្រៃ។
កុសល, អំពើល្អ, សេចក្តីសុខ, ស្អាត, បរិសុទ្ធ។
សាធារណៈ, ដែលជាធម្មតា, ដែលរាប់រយរាប់ពាន់។
|
៨.ពាក្យមានតម្រួតព្យញ្ជនៈ
“ធ្យ”ក្នុងពាក្យសំស្រ្កឹត
សំស្រ្កឹត “ធ្យ” ទៅជាបាលី “ឈ” ឬ “ជ្ឈ”
សំស្រ្កឹត
|
បាលី
|
ខ្មែរប្រើជា
|
ប្រែជាខ្មែរ
|
ធ្យាន
មធ្យម
អធ្យាឝយ
|
ឈាន
មជ្ឈិម
អជ្ឈាសយ
|
ឈាន
មធ្យម/មជ្ឈិម
អធ្យាស្រ័យ
|
ការសម្លឹងអារម្មណ៍ដែលជាអប្បនាសមាធិ។
យ៉ាងកណ្តាល។
សភាវដែលដេកអាស្រ័យនៅក្នុងចិត្ត
គឺបំណង, ចំណង់ចិត្ត។
|
៩.ពាក្យមានព្យញ្ជនៈតម្រួត “ទ្យ”ឬ
“ជ្យ”ក្នុងពាក្យសំស្រ្កឹត
សំស្រ្កឹត “ទ្យ” ឬ “ជ្យ”ទៅជាបាលី “ជ្ជ”
សំស្រ្កឹត
|
បាលី
|
ខ្មែរប្រើជា
|
ប្រែជាខ្មែរ
|
វិទ្យា
វៃទ្យ
វាណិជ្យ
រាជ្យ
|
វិជ្ជា
វេជ្ជ
វាណិជ្ជ
រជ្ជ
|
វិទ្យា/វិជ្ជា
ពេទ្យ/វេជ្ជ-
ពាណិជ្ជ
រាជ្យ/រជ្ជ-
|
សេចក្តីដឹងច្បាស់, ការចេះដឹង, ចំណេះ, វេទមន្ត...។
អ្នកចេះប្រើថ្នាំរំងាប់រោគ, គ្រូមើលជំងឺ។
ការលក់ដូរ, ជំនួញ។
ភាវៈជាព្រះរាជា, សម្បិត្តសម្រាប់ផែនដី...។
|
១០.បាលីលុបចោលព្យញ្ជនៈសំស្រ្កឹតចោលមួយអង្គចោលទទេតែម្តង
សំស្រ្កឹត
|
បាលី
|
ខ្មែរប្រើជា
|
ប្រែជាខ្មែរ
|
ក្រោធ
ច្យុត
ទ្វីប
|
កោធ
ចុត
ទីប
|
ក្រោធ
ច្យុត
ទ្វីប
|
កំហឹង, ខឹង។
ឃ្លាត,របូត, ស្លាប់, កិរិយារបូតវិញ្ញាណ
គឺសេចក្តីស្លាប់។
ប្រទេសដែលឋិតជាក់ស្តែងក្នុងកណ្តាលទឹក (កោះ)។
|
ភាគច្រើនយើងឃើញថា នៅក្នុងភាសាបាលីបានលុបជើងរ
“្រ”ក្នុងភាសាសំស្រ្កឹត(?)
ឧ.
សំ. ប្រជា ទៅជា បា. បជា
សំ. ប្រទីប ទៅជា បា.បទីប
សំ. ប្រណីត ទៅជា បា. បណីត។ល។
១១.អក្សរ “ឝ” និង “ឞ”
ក្នុងការកត់ត្រាភាសាសំស្រ្កឹតមានប្រើប្រាស់អក្សរចំនួនបីគឺ
“ឝ, ឞ, ស” តែក្នុងភាសាបាលីវិញគឺមានតែមួយទេ “ស”។
ដូច្នេះពាក្យក្នុងភាសាសំស្ក្រឹតសរសេរជា “ឝ ,ឞ, ស” ត្រូវសរសេរជា “ស”ក្នុងភាសាបាលី។
សំស្រ្តឹត
|
បាលី
|
ខ្មែរប្រើជា
|
ប្រែជាខ្មែរ
|
ទិឝ
ឝយន
ឝុក្រ
|
ទិស
សយន
សុក្រ
|
ទិស
សយនា
សុក្រ
|
ភាគ, ចំណែកមុខក្រោយឆ្វេង ស្តាំ
ព្រមទាំងជ្រុងជាចន្លោះទាំង៤និងខាងលើខាងក្រោមឬត្រង់កណ្តាល រួមជា១០។
ទី ឬកន្លែងដេក,ឥិរយាបថដេក,
ក្រឡាបន្ទំ។
ឈ្មោះផ្កាយ ឬថ្ងែទី៦។
|
១២.
បាលីបំបែកពាក្យសំស្រ្កឹតជាព្យាង្គរាយ
សំស្រ្តឹត
|
បាលី
|
ខ្មែរប្រើជា
|
ប្រែជាខ្មែរ
|
អារ្យ
ឝ្រី
ក្រិយា
|
អរិយ
សិរី
កិរិយា
|
អារ្យ/អរិយ
ស្រី/សិរី
កិរិយា
|
ប្រសើរ, ត្រឹមត្រូវ, សុភាព, អ្នកប្រសើរ។
ស្រ្តី, លម្អគួរឲ្យស្រឡាញ់, សេចក្តីសុខ។
អំពើ, លំនាំ, ឫកពា
|
*ចំណាំ ទាំងនេះមិនមែនជាក្បួនប្រើជាទូទៅនោះទេ
ប៉ុន្ដែវាគ្រាន់តែអាចជួយសម្រួលដល់ការសិក្សាបានមួយចំណែកប៉ុណ្ណោះ
ប៉ុន្មានទៀតអាស្រ័យនឹងការយកចិត្តទុកដាក់សង្កេតរបស់ខ្លួនយើងផ្ទាល់។
ផ្ទះជួលក្រុងភ្នំពេញ, ម៉ោង០១និង៤៧នាទី, រាត្រីថ្ងៃទី
១៨ ខែវិច្ឆកា ឆ្នាំ២០០៩
ហ៊ុន
ឈុនតេង
No comments:
Post a Comment